conlibrio

loading

Hoe hou je ze (HAPPY) ? deel 1


Over bedrijfscultuur en de "Generatie Y-achtigen"

 

We leven in interessante tijden. Dat is zowel een vrolijk opengetrapte open deur als een door het schuren der tijden versleten uitspraak. Welke tijden zijn nu interessant voor degenen die ze meemaken? De vraag is wel; wat maakt onze tijd zo interessant?

Bij veel van ons zal op dit moment het antwoord op die vraag iets zijn als;

"De stormachtige ontwikkeling van de technologie, het internet en alles wat daarmee min of meer samenhangt."

Of het nu gaat om het uitwisselen van informatie, het communiceren met mensen over de hele wereld, het in gang zetten van opstanden of flash mobs, in onze tijd speelt het internet altijd en overal een centrale en vaak cruciale rol. Wat belangrijk gevonden wordt en waar de aandacht naar toe gaat wordt voor groot deel bepaald wordt door wat zich via sociale media verspreidt. Door die steeds gemakkelijker verspreiding van informatie zijn ook miljarden mensen op de hoogte van allerlei baanbrekende ontdekkingen. Denk bijvoorbeeld aan DNA en genentechnologie.

Onvermijdelijk heeft deze exponentieel groeiende stroom aan informatie invloed op het denken en doen van grote groepen mensen in onze maatschappij. En wat in de maatschappij gebeurt heeft uiteindelijk altijd invloed op de ontwikkeling van bedrijfsculturen. Of het nu gaat om de opkomst is van de industrie en de uitvinding van de stoommachine en elektriciteit, of de daaruit volgende emancipatie van de arbeidersklasse, maatschappelijke ontwikkelingen zijn altijd doorgedrongen tot op de werkvloer. En altijd hebben bedrijven en organisaties geworsteld om het effect van maatschappelijke ontwikkelingen op hun medewerkers goed te begrijpen en daarop passende antwoorden te vinden.

Dat lijkt nu het geval met het begrijpen van wat de gewenste bedrijfscultuur is voor de groep mensen die wel "Generatie Y" worden genoemd. Een groep die in belangrijkheid en aantallen steeds groter wordt en bezig is de afzwaaiende "Baby Boomers" af te lossen. In een korte serie artikelen willen we wat onderzoek doen naar de effecten die dat heeft op bedrijfsculturen.

Ga je mee op reis? Sjor dan je rugzak om en pak je veldfles, muggenolie en notitieboek in want we gaan op een antropologische expeditie. We zoeken dan antwoord op de vraag;

WAT WIL GENERATIE Y?

 

Auteur: Jan van der Torre

 

 


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.