conlibrio

loading

Pesten op het werk, cultuur, klimaat of allebei? deel 1


Regelmatig verschijnen er berichten in het nieuws over bedrijven waar mensen tot wanhoop gedreven worden door pesten, wat heeft dat met de bedrijfscultuur te maken?

Zo maar een nieuwsitem van een tijdje geleden. Een magazijnmedewerker van een bedrijf was volledig ingestort. De oorzaak bleek te liggen in het feit dat hij maandenlang elke dag gepest werd door zijn collega's. Dat pesten was niet alleen geestelijk en verbaal maar hij werd ook lichamelijk mishandeld. Het feit dat hij op een zeker moment onder gejuich op een pallet was vastgesnoerd was het meest aansprekende voorbeeld van gedrag dat nog het meest aan de donkere middeleeuwen doet denken. Een triest dieptepunt.

Dit is geen geval dat op zichzelf staat. Pesten komt overal en in allerlei gedaanten voor. Als het erop lijkt dat het een patroon is dan wordt al snel gezegd dat in bedrijf X of Y een "Pestcultuur" of "Angstcultuur" heerst. Geschrokken van alle publiciteit deelt de directie mee dat er zo snel mogelijk maatregelen zullen worden genomen. Vervolgens neemt nieuw nieuws de plaats in van oud nieuws en horen we er niet veel meer van.

Pesten is van alle tijden en van alle generaties. De vraag is, komt pesten meer voor in de ene bedrijfscultuur dan in de andere? En bestaat er zoiets als een "pestcultuur"? Of is het misschien niet de cultuur maar meer het in de organisatie heersende klimaat? Zeker is dat er alleen gepest wordt in organisaties waar dat impliciet of zelfs expliciet toegelaten wordt

We gaan er voor het gemak maar even van uit dat je niet wilt dat in jouw bedrijf gepest wordt. Dan zal je ook meer moeten begrijpen van de oorzaken en welke rollen er zijn weggelegd voor de bedrijfscultuur, het in de organisatie heersende klimaat en de sfeer in het bedrijf. Dus moeten we het eerst eens zijn over een definitie van die drie hoofdrolspelers.

Kunnen we het eens worden over de sterk gesimplificeerde definitie van bedrijfscultuur als;

"De manier waarop wij hier dingen doen"

Het gaat dan om ons en onze praktijken en gewoonten. Die praktijken en gewoonten kunnen veelomvattend zijn maar gelden hier en nu in ons bedrijf en zijn gebaseerd op wat we geloven dat voor ons werkt en wat ons succes zal opleveren.

Klimaat is dan iets als het weer en zouden we kunnen definiëren als;

"De sfeer die in het bedrijf hangt en de stemming bepaalt"

Om het verschil tussen de twee aan te geven kun je denken aan een bedrijf waarbij men gewend is de klant centraal te stellen. Tevreden klanten worden als de belangrijkste succesfactor gezien. De cultuur is dan klantgericht. Maar dat zegt nog niks over het klimaat en de sfeer. Die kunnen hartelijk en warm zijn maar ook cynisch en achterdochtig. Of veeleisend en belonend. Elk van ons kan hier wel een paar verschillende klimaatelementen opnoemen.

Bij deze definities kunnen we dus zeggen dat elk bedrijf een cultuur heeft (gebaseerd op algemeen aanvaarde overtuigingen) en dat in elk bedrijf een klimaat heerst (uitgedrukt in waarneembare stemming en gedrag).

Over hoe dit ons helpt bij het herkennen, begrijpen maar vooral voorkomen en bestrijden van pestgedrag een volgende keer meer.

 

 

Auteur: Jan van der Torre


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.