conlibrio

loading

Het Nieuwe Werken met goedwillende mensen.


Caroline werkt al jaren met veel plezier bij een bekende bank. In de vestiging in de provincieplaats waar zij woont is het fijn werken. De sfeer is collegiaal en prettig. De meeste medewerkers stellen er een eer in dat ze de klanten kennen en ze doen hun uiterste best hen zo goed mogelijk te bedienen. De mantra van het kantoor is "Wij geven de klanten misschien een hypotheek, maar zij zorgen ervoor dat wij die van ons kunnen betalen."

Drie dagen per week maakt Caroline de gang naar kantoor waar zij samen met collega Irene een functie deelt. Irene werkt van maandagochtend tot woensdagmiddag, Caroline neemt het stokje dan over tot het einde van de week. Vakanties en vrije dagen worden al tijdenlang door Caroline en Irene in onderling overleg zo geregeld dat er altijd iemand van hen beiden aanwezig is. Daar komt geen leidinggevende aan te pas. Hun gedeelde werkplek is niet alleen een plek om te werken maar ook een uiting van hun leven binnen en buiten het bedrijf. De foto's van de kinderen hangen zusterlijk naast die van afgelopen teamuitjes. Regelmatig nemen ze voor elkaar (en dus ook voor zichzelf!) een bloemetje mee om de zaak een beetje op te fleuren en er staat altijd wel een doosje snoep of chocola naast computer. Ook een doosje tissues ontbreekt niet.

Afgelopen maandag werd in het teamoverleg ruimte gemaakt voor een mededeling van het hoofdkantoor. Het had al lang in de wandelgangen rondgezongen en nu was het zover, de bank gaat overstappen op "HET NIEUWE WERKEN". Daar was al veel over gespeculeerd. Maar niemand wist er het fijne van. Nu werd het dus officieel aangekondigd. "HET NIEUWE WERKEN" was de trend van de toekomst zei de HR persoon die, als lid van het projectteam, speciaal voor deze mededeling naar hun kantoor was afgereisd. De bedoeling was om de samenwerking sterk te verbeteren en vooral ook in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie, ergonomie en coöperatief samenwerken. Voor leidinggevenden was er ook nieuws, zij moesten minder directief gaan opereren en zich vooral richten op het Verbinden vanuit Visie, Coachen op Resultaten en Stimuleren van Kennisdelen.

Er was nog meer nieuws. Om "HET NIEUWE WERKEN" goed te kunnen invoeren waren er ook ingrijpende veranderingen aan het gebouw nodig. Dus zou dit oude, vertrouwde kantoor gesloten worden. "HET NIEUWE WERKEN" zou gaan plaatsvinden in een nieuw gebouw waar dan meteen ook drie kantoren bij elkaar konden worden gebracht. En omdat er geen vaste werkplekken meer zouden zijn konden ze ook met minder vierkante meters toe, als dat geen voordeel was! Vragen stellen had nu nog niet zoveel zin, zei de HR persoon, er zou een volledig communicatieprogramma worden opgestart waarbij alles duidelijk zou worden. Maar één ding stond nu al vast, "HET NIEUWE WERKEN" zou de bank veel aantrekkelijker maken voor jonge mensen die graag vanuit huis werken en vergroeid zijn met de nieuwste communicatiemiddelen. Ook zou het de flexibiliteit verbeteren. Immers, je zou straks op elk moment kunnen werken en niet meer afhankelijk zijn van je eigen plekje. Je kon bij wijze van spreken vanuit Starbucks inloggen en wat dossiers van klanten afhandelen.

Caroline had gezucht. Ze had al veel veranderingen voorbij zien komen. Maar bij dit verhaal zag ze alleen maar nadelen. Haar gezellige werkplek? Weg, vervangen door een flexplek in een open plan. De foto's aan de muur? In een rolcontainertje. Het contact met Irene? Via telefoon, mail en misschien Skype of zo. En de klanten? Die waren niet eens genoemd. Zoveel mogelijk zelf via internet laten afhandelen waarschijnlijk. En de andere collega's? Het zou wel even wennen zijn. Nieuwe collega's, nieuwe omgeving, nieuw gebouw, nieuwe manieren van communiceren, nieuwe omgangsregels, nieuwe gewoonten, nieuwe tradities. "HET NIEUWE WERKEN" leek haar plotseling wel erg nieuw.

Bovenstaand verhaaltje is uit de praktijk van verschillende projecten dus niet echt zo gebeurd. Maar er zijn wel steeds meer signalen dat ondoordacht invoeren van"HET NIEUWE WERKEN" problemen oplevert. Vooral waar het gaat om het goed begrijpen en begeleiden van de transitie die mensen moeten doorlopen bij een significante verandering als deze, lijken veel bedrijven grove steken te laten vallen. Hieronder wat gegevens uit recent (deels Engelstalig) onderzoek waarbij onvermijdelijk het spreekwoord "Bezint eer ge Begint" in gedachten komt;

Over werken in teams;

Morten Hansen van de University of California, Berkeley bestudeerde 182 teams die de opdracht hadden een servicecontract binnen te slepen. Het bleek dat hoe meer tijd er gestoken werd in het consulteren van anderen, hoe kleiner de kans werd dat ze de order binnenhaalden. Hieruit blijkt dat samenwerken zowel voordelen als kosten met zich meebrengt. Deze moeten dus tegen elkaar worden afgewogen, simpelweg aannemen dat meer samenwerking leidt tot betere resultaten blijkt namelijk niet te kloppen.

Over flexibel en gedeeld leiderschap;

Al te ver doorgevoerde samenwerking kan gemakkelijk leiden tot een beperking van creativiteit en beslissingskracht door de effecten van groepsdenken, conformeren aan de mening van anderen en middelmatigheid van de grootste gemene deler. Dat kan vooral in de top van een organisatie tot grote problemen leiden. BlackBerry, een ooit belangrijke maker van smartphones, was ervan overtuigd dat een constructie met twee CEOs met aanvullende competenties de beste resultaten zou opleveren. Jim Balsillie was de professionele manager en Mike Lazaridis de technicus. Het duurde niet lang voordat bleek dat h Napoleon gelijk had toen hij zei; "Een slechte generaal is twee goede waard".

Onderzoeker en managementdeskundige Breeden is daarom van mening dat managers het inzetten en bevorderen van samenwerking en creativiteit niet als dogma’s moeten zien maar als managementtechnieken waarvoor bewust gekozen wordt

Over de voordelen van open plan offices;

Volgens recent onderzoek is ongeveer 70% van alle kantoren in de USA overgestapt op een open-plan. Het bewijs begint zich echter op te stapelen dat dit helemaal niet zo’n geweldig idee is. De afgelopen vijf jaar heeft Gensler, een projectontwikkelaar en architect, meer dan 90.000 mensen in 155 bedrijven in tien sectoren gevraagd wat zij denken van deze manier van werken. (Download hier de pdf) Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat er een ongelofelijke weerstand bestaat tegen een dergelijke inrichting. Medewerkers klagen over de moeite die zij hebben om zich te concentreren en de afleiding door het voortdurende gonzen van menselijk en elektronisch lawaai. Wat de meeste mensen, volgens dit onderzoek, het liefst willen is zich concentreren op hun taken met zo min mogelijk afleiding. Ironisch genoeg blijkt dat bij een open office één van de belangrijkste doelstellingen van het management, de samenwerking verbeteren, ook de , toch vaak hermetisch gesloten, ramen van datzelfde open office uitvliegt.

Medewerkers zeggen dat het juist het overleg verminderd omdat ze nergens ongestoord met elkaar kunnen praten zonder dat anderen hierdoor gestoord worden of als minder gewenst publiek gaan fungeren. Er zijn ook onderzoeken die lijken aan te tonen dat mensen die in open offices werken meer last hebben van hoge bloeddruk, stress en infecties die zich door de lucht verspreiden zoals griep.

Diane Hoskins van Gensler is van mening dat de bevindingen uit hun onderzoek zo schokkend zijn dat ze mogelijk "het begin van een nieuw tijdperk in het organiseren van de werkomgeving" inluiden.

Over flexibel en thuis werken;

Uit de uitkomsten van de jaarlijkse Millennial Survey van Deloitte onder Generatie Y (lees vooral ook onze eerdere blogs over de Generatie Y-achtigen!) zal 43 procent van de toekomstige leiders in ons land liever onafhankelijk werken via digitale middelen in plaats van te werken binnen een traditionele organisatiestructuur. Echter, een nuancering is hier op zijn plaats. Uit het Young Professionals onderzoek 2014 van de Nederlandse Stichting 4YoungPeople en Careerwise.nl, blijkt namelijk dat studenten en starters juist collega’s, een goede sfeer en ontwikkeling veel belangrijker vinden dan thuiswerken.


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.