conlibrio

loading

Wat heeft het WK voetbal met bedrijfscultuur te maken?


Op 12 juni begint het spektakel. Voor de één een horrorfilm die een aantal weken duurt, voor de ander het hoogtepunt van het jaar. We hebben het over het WK voetbal. Even voor de niet ingewijden, het WK voetbal is een evenement waar de beste voetballers ter wereld strijden om de eer van volk en vaderland. Miljarden mensen worden geboeid door dit gebeuren en de emoties lopen vaak hoog op. Ook onderlinge rivaliteit tussen landen wordt opgezweept tot niveaus die anders alleen bij de meest ingrijpende vijandigheden worden waargenomen.

Enfin we vervelen je al bijna. Dus snel naar de kern, wat heeft het WK voetbal met bedrijfscultuur te maken? Het spel wordt gespeeld door nationale teams. Die teams worden gecoacht, getraind, geleid en vooral aangevuurd door mensen, vaak zelf vanuit de organisatie opgeklommen, ex-spelers die worden aangesteld door de bestuurders van de nationale bonden.

Je ziet het, alle elementen van de ons zo bekende bedrijfspyramide zijn ook hier duidelijk te herkennen. Directie, middenkader en teamleden. En er is een duidelijke missie. Kampioen worden! Zelfs de volstrekt kanslozen krijgen een waas van onrealistisch optimisme voor de ogen naarmate de datum van de wedstrijden dichterbij komt. Er is altijd een kans. Misschien klein maar toch, je weet maar nooit. De Rode Duivels, ze kunnen zomaar kampioen worden deze keer. Of toch minstens hoog eindigen. Het Nederlandse Oranje al niet minder. Het team is misschien niet als andere keren maar… je weet maar nooit.

En het is dat laatste waar de verbinding ligt met bedrijfscultuur. Want als we de cultuur binnen al die teams en bonden zouden mogen beschrijven dan zouden we helder zien wat de basisovertuigingen zijn die de cultuur bepalen. Voor sportteams zijn die verbluffend simpel, kijkt u even mee?

  • Als we er alles aan doen kunnen we van iedereen winnen
  • We moeten er hard tegenaan, de concurrentie zit ook niet stil
  • Wat er ook gebeurt, het resultaat telt
  • Mooi spelen is misschien leuk maar winnen en de volgende ronde halen staat voorop
  • Als we moeten kiezen tussen vriendelijk en behulpzaam zijn of hard en genadeloos dan zal het hard en genadeloos worden
  • Alles moet wijken voor het resultaat

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bij die overtuigingen hoort natuurlijk ook een specifieke leiderschapsstijl. Schreeuwend en tierend trachten de voetbaltrainers door te dringen tot de met verwende kapsels bedekte hersencellen van de spelers. En wie niet mee kan of misschien een wat mildere aanpak ook wel goed zou vinden valt onherroepelijk af. Jammer. Wie niet voor ons is, is tegen ons en doet niet meer mee.

Dit van testosteron doortrokken beeld vinden we ook bij bepaalde bedrijven terug. Soms wat gecamoufleerd want het is maatschappelijk gezien niet altijd geaccepteerd. Maar neem nu eens General Electric. Trots meldde Jack Welch, die jarenlang een gevierde CEO was, het succes van de ABC categorisering van wat zo plechtig "Human Resources" worden genoemd. Daar worden jij en ik mee bedoeld. De categorisering houdt in dat iedereen die bij GE werkt in een categorie wordt ingedeeld. A voor de sterren - zij maken kans om in de top mee te mogen spelen of doen dat al -, B voor de twijfelgevallen - zij moeten zien een A te worden. Anders zijn ze komend jaar een C - en dan natuurlijk de te beklagen C'tjes. Die moeten gewoon weg. Andere club zoeken. Wegwezen. En o ja, elk jaar moeten er minstens een 20% C's zijn. En 20% A's. En dus 60% B's. Kun je als manager na een paar van deze rondjes echt niet meer bedenken wie er van je loyale medewerkers het etiket C opgeplakt moeten krijgen? Dan ben je waarschijnlijk zelf aan de beurt.

Doorselecteren heet dat in de sport. Bij McKinsey heette dit systeem jarenlang "Up or Out". Sport wordt vaak als metafoor gebruikt om mensen te helpen begrijpen wat prestatiegericht ondernemen inhoudt. Een prestatiegerichte cultuur is dan ook precies dat, prestatiegericht. Niet mensgericht, niet procesgericht, niet klantgericht. Nee, prestatiegericht. Wil je weten wat bedrijfscultuur met het WK voetbal te maken heeft? Kijk dan komende weken naar de voorbeschouwingen, nabeschouwingen en als het moet ook nog naar de wedstrijden van jouw favorieten vanuit de gedachte dat elk van de deelnemers aan dit spektakel een rol speelt in een prestatiegerichte cultuur.

Veel plezier!

 

 

Auteur: Jan van der Torre

Foto: wiki


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.