conlibrio

loading

Bedrijfscultuur als natuurlijk fenomeen


Een preview van "The origin of Company Cultures" , een boek over bedrijfscultuur geschreven door Jan van der Torre. Reserveer je exmplaar en ontvang het eind maart 2015 als 1 van de eersten. Stuur ons een mail met je adres en het aantal exemplaren dat je wil ontvangen. De oplage is beperkt en van een harde kaft voorzien, mooi ingebonden en slechts 21,50 euro exclusief verzending.

De titel "The Origin of Company Cultures" is niet toevallig gekozen maar
opzettelijk “geleend”van het beroemde boek van Charles Darwin, “The Origin of Species”. Met als stelling dat culturen in bedrijven, ondernemingen en organisaties hun oorsprong vinden in overtuigingen. Die overtuigingen zijn op een natuurlijke manier geëvolueerd. Elke maatschappelijke ontwikkeling zorgt voor nieuwe inzichten en daarmee voor nieuwe overtuigingen over wat de beste manier van zaken doen is. Hoe dat gegaan is lees je in dit boek. Wat is dan de relatie met de natuurlijke evolutie zoals we die kennen van Darwin? Zoals we nu weten zijn het de genen en dan vooral de mutaties van die genen die gezorgd hebben voor de veelheid aan soorten planten en dieren die op onze wereld voorkomen. Op dezelfde manier zijn het de mutaties van de memen die gezorgd hebben voor de enkele soorten en vele ondersoorten van bedrijfscultuur die de economie bevolken.

          Een meme is een idee dat zich via informatiedragers zoals menselijke hersenen en sociale netwerken verspreidt. Het wordt ook omschreven als een besmettelijk informatiepatroon. Een meme is een zichzelf vermeerderende eenheid van de culturele evolutie, zoals een gen de eenheid is van de biologische evolutie. De term meme werd voor het eerst gebruikt door Richard Dawkins in zijn boek “The Selfish Gene”. Meer over memen en de theorie daarachter vind je hier.

 

 

Auteur: Jan van der Torre


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.