conlibrio

loading

Hoe natuurlijke selectie bedrijfsculturen vormt


De wereld om ons heen is vol voorbeelden van de gevolgen van natuurlijke selectie door genetische mutaties. Charles Darwin heeft die effecten van natuurlijke selectie een wetenschappelijk kader gegeven in zijn wereldberoemde boek "The Origin of Species".

Minder bekend, maar net zo zichtbaar, is de werking van natuurlijke selectie op de verspreiding van ideeën en overtuigingen via mutatie en verspreiding van "memen". Het begrip "memen" werd geïntroduceerd door Richard Dawkins in zijn boek "De Zelfzuchtige Genen". De evolutionair filosoof Daniel Dennet nam dit idee vervolgens over en gebruikte het concept van memen om het opkomen en verdwijnen van religies te verklaren.

Op dezelfde manier gebruik ik het "memetische concept"om de ontwikkeling van bedrijfsculturen te verklaren in mijn recent verschenen boek "The Origin of Company Cultures". Die titel is natuurlijk een knipoog naar het standaardwerk van Darwin. In dit boek neem ik u mee op een reis door de tijd waarbij we stap voor stap ontdekken welke ideeën, overtuigingen en sociale ontwikkelingen hebben bijgedragen aan de verschillende bedrijfsculturen zoal we ze nu kennen. Om te overleven moeten zowel genen als memen het vermogen hebben om zich snel te vermenigvuldigen (fruitvliegjes) of ze moeten lang kunnen leven (olifanten). In beide gevallen zullen ze voldoende aanwas produceren om langdurig te kunnen blijven bestaan.

Memen verspreiden zich vooral door sociale interactie tussen denkende individuen. Dat zullen meestal mensen zijn maar er zijn ook voorbeelden bekend van dieren die ideeën doorgeven. Bedrijfscultuur is een samenstelling van ideeën en overtuigingen die via communicatie worden vermenigvuldigd. Ideeën en overtuigingen die leiden tot sterke bedrijfsculturen zullen zich dus snel vermenigvuldigen (veel volgelingen produceren) of lang leven (langzaam maar zeker steeds meer volgelingen krijgen).

Een overtuiging die al heel lang meegaat is bijvoorbeeld;

"Zakendoen is een strijd tussen concurrenten. Om te overleven zullen we als bedrijf dus hard moeten concurreren en anderen niets cadeau moeten geven. Resultaat halen staat voorop!"

Vanuit deze overtuiging zijn concepten als Prestatiebeloning, Management by Objectives en Strategic Planning gemakkelijk te verklaren. Wil je meer weten van het effect van memen op de ontwikkeling van bedrijfscultuur? Bestel dan je exemplaar (21,50 euro plus verzendkosten) van "The Origin of Company Cultures" via info@conlibrio.be

Ook interessant, het paargedrag van sommige slakken.

Auteur: Jan van der Torre


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.