conlibrio

loading

Bedrijfscultuur en de "Fortune 100 Best Companies to Work For"


Een jaarlijks terugkerend fenomeen is de verkiezing van de Fortune 100 Best Companies to Work For. Deze week is het weer zover, een indrukwekkende stoet (Amerikaanse) bedrijven trekt voorbij. Google staat voor de zesde keer op de eerste plaats, Boston Consulting Group op de tweede, Acuity (wie kent hen niet?) vinden we op de derde plek.En zo gaat het verder, SAS op vier, Robert W. Baird of vijf, Edward Jones op zes en Wegmans Food Markets op zeven. 
Het zal niet verbazen dat de bedrijven op deze lijst stuk voor stuk een zeer zichtbare en voelbare cultuur hebben. Maar vooral interessant is het soort culturen waarmee bedrijven op deze lijst komen. Laten we, om een beeld te krijgen van de kennelijk belangrijke criteria, eens kijken naar een voorbeeld dat bij Google wordt genoemd. Ik neem het voor het gemak maar letterlijk over;
"The tech giant celebrates its sixth year at No. 1 and recently bolstered its parental leave benefits. New parents, regardless of gender (including dads, domestic partners, adoptive parents, and surrogate parents), can now get up to twelve weeks of fully paid baby bonding time. Google also provides $500 of “Baby Bonding Bucks” to all new parents to use during the first three months of their child’s life."


Dit is duidelijk een uiting van een (misschien zelfs wat doorgeschoten) Groepscultuur. Deze cultuur wordt gekenmerkt door de volgende kernovertuiging;
“Om succesvol te concurreren hebben we op elke plek in het bedrijf passende, goed opgeleide en gemotiveerde mensen nodig die zich tot het uiterste willen inzetten” (citaat uit "The Origin of Company Cultures")
Bij Google zijn ze er waarschijnlijk rotsvast van overtuigd dat de motivatie en het aantrekken van geschikte mensen bevorderd wordt door bovenstaande regeling. Dus dat deze regeling ook bijdraagt aan de resultaten van Google als bedrijf.
Nu weten we ook dat er zeer succesvolle bedrijven zijn die niet op de BCtWF lijst voorkomen. Ik noem er een paar. Walmart, Exxon Mobil, Chevron, Berkshire Hathaway, Apple. Niet toevallig zijn dit de top 5 uit de Fortune 500. En elk van deze bedrijven heeft een zeer uitgesproken cultuur. Alleen is dat waarschijnlijk niet een sterk doorgevoerde Groepscultuur.
Er zijn dus ook andere bedrijfsculturen die tot resultaat en succes kunnen leiden. More ways to skin a Cat. Ook die bedrijven trekken mensen aan. De kunst is om als mens een bedrijfscultuur te vinden die bij je past. Misschien is dat die van Google. Maar misschien ook niet. Als bedrijf doe je er dan weer goed aan om, naast vakkennis en ervaring, ook de cultuurvoorkeuren van sollicitanten mee te wegen met de vraag; "Past deze kandidaat wel in onze cultuur?" Het is dan wel handig om te weten wat je bedrijfscultuur is en waarop je dan moet letten.
Wil je meer gaan begrijpen van bedrijfscultuur en hoe het zo gekomen is? Lees dan mijn boek over het natuurlijke ontstaan van bedrijfsculturen "The Origin of Company Cultures". Bestellen kan via info@conlibrio.be (prijs per boek 21,50 euro excl verzending)

 

Auteur: Jan van der Torre


Reageren

Door op 05-04-2017

Also visit my web site bit.ly


Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.