conlibrio

loading

Onbeweegbare bedrijfscultuur


Ze lijken plots allen dolgedraaid, de grote tech-bedrijven Google, Apple, Amazon, LinkedIn en Microsoft.  Allen hebben groots plannen om het saaie Silicon Valley te ontdoen van de lelijke anonieme kantoorgebouwen.  Ze willen hun eigen filosofie en wereldbeeld vertalen in hun nieuwe nog te bouwen werkplaatsen.  Naast hun leiderschappen op vlak van kennis en technologie, willen ze hun impact vergroten door middel van nieuw monumentaal onroerend goed dat de link met de natuur terg ten goede komt.

En toch is deze beweging eentje die zich al een tijdje aan het voltrekken is. In onze eigen contreien doen we dit met bestaande gebouwen levendiger, transparanter en wendbaarder te maken.  Frisse kleuren, maar ook nieuwe werkplaatsen die samenwerken (co-worken) bevordert en het evenwicht tussen werken en leven (soms) werkbaarder maakt. Er is nog wel dat verschil  dat je binnen de bestaande structuur van een gebouw zal moeten blijven, wat het speelveld al helemaal niet groots maakt.

Het inspireerde me om even verder te kijken dan architectuur. Google streeft als grote speler steeds naar de meest transparante vorm van zakendoen in een wereld die niet altijd vraagt om transparant te zijn, zeker als je groot wil blijven en een stuk van de koek wil behouden of vergroten.

Apple daarentegen kiest voor een meer gesloten strategie die eveneens succesvol is en in sommige gevallen minder aanleiding geeft tot vloeken als het gaat om betrouwbaarheid op vlak van software-werking of updates...maar goed, ik wil hier niet in het overloze debat tussen android, os en windows terecht komen.

Toch kiezen beiden om in Sillicon Valley hun nieuwe gebouwe duurzamer en wendbaarder op te trekken.  Ze kiezen voor archittectuur met een maximum aan flexibiliteit als het gaat om toekomstige updates en veranderingen in de markt, omgeving, ecologie, etc... Zij kijken naar hun nieuwe architectuur op een manier die toelaat om binnen 20 jaar aanpassingen te doen conform de eisen en noden van de context van die toekomstige tijd.

Als consultants hebben wij het uiteraard niet altijd bij het rechte eind, maar laat ons alvast de overtuiging behouden dat een bedrijfscultuur het hoogste goed is voor een organisatie.  Onze klantgesprekken gaan steevast over hun cultuur en hoe deze wendbaar en stevig te maken.

Elke organisatie die de wendbaarheid wil om binnen twintig jaar hun cultuur-architectuur met enig gemak aan te passen aan de nieuwe en toekomstige contexten, dient er zich bewust van te zijn dat korte termijndenken, waar HR en talentmanagement aan lijdt, geen enkele fundering legt.

Cultuurdenken bestaat er in om vandaag stappen te zetten die het mogelijk maken om geregeld (jaarlijks, tweejaarlijks, etc..?) samen te zitten en te denken rond hoe het er met de huidige organisatiecultuur aan toe is. Medewerkers krijgen hun doelstellingsgesprekken, functioneringsgesprekken en uiteindelijk evaluatiegesprekken.  Organisaties daarentegen houden het bij hun doelstellingen die vooral kwantitatief zijn en hun evaluatiemomenten in de vorm van kwartaalresultaten die meestal dan ook weer kwantitatief zijn.

Hoe ze functioneren als groter geheel, daar wordt in de meeste gevallen fragmentair mee omgegaan.  Ok, ik geef toe, we hebben onze Great Place to Work-toestanden waar mensen bevraagd worden hoe het met de organisatie gaat, alsook hebben organisaties hun eigen vertrouwenspersonen, leuke bedrijfsfeesten, en teambuildings, maar een echt screen shot van hun huidige cultuur ho maar...!  Laat staan dat er een beeld is van hun meest ideale toekomstige organisatiecultuur.  Het werken aan een onbeweegbare bedrijfscultuur creëert het vals gevoel van 'beweging'


Waar Google de harmonie lijkt te willen herstellen met de natuur, zijn anderen wat conservatiever, maar niet minder als het gaat over hun intentie om de architectuur in blokvorm te bouwen met als onderliggende gedachte wendbaar te zijn en fysiek zaken te verplaatsen, te veranderen en zelfs te verwijderen.

Hoe ziet de meest wendbare organisatiecultuur er uit, en wie denkt dat ze er al de eerste stappen hebben in gezet?  Welk bedrijf erkent dat zijn opleidingsbudget voor 80% bestaat uit eenmalige initiatieven waar alleen trainers en consultants beter van worden zodat er even het gevoel van een  'lerende organisatie' leeft.

Geef mensen een eigen budget voor vaardigheidsopleidingen en behoud het grootste deel om je organisatiecultuur vorm te geven voor de toekomst...

 

Auteur: Joeri El Hazimi

 

Afbeelding: wikicommons


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.