conlibrio

loading

Vragen bedrijven te veel van mensen?


"Het telefoontje zette mijn wereld stil. Ik stond recht in mijn kantoor, met de hoorn nog in mijn hand, maar had het gevoel dat de grond onder mijn voeten wegzakte" 

Zomaar een stukje tekst van niet zomaar een CEO. Het is een uitspraak van Saskia van Uffelen, CEO van Bull België. Geschreven in reactie op het plotseling overlijden van een van de medewerkers. Reden voor mevrouw van Uffelen om aan de bel te trekken met de hartenkreet; "We kunnen niet meer vragen van onze medewerkers". 

Kennelijk is er een grens bereikt. Welke grens dat is en waar die ligt is onduidelijk. Ook de oplossing blijft uit. Laten we eens even meedenken. 

Misschien gaat het er helemaal niet om hoeveel van mensen wordt gevraagd maar wat er gevraagd wordt en aan wie. En of het wel "gevraagd" wordt. En hoe. Laten we beginnen met een paar stellingen; 

Stelling I. De voorgenomen doelen van een organisatie worden vertaald in wat er van medewerkers gevraagd, geëist en verwacht wordt. 

Stelling II. De organisatiecultuur is bepalend voor de manier waarop die vragen, eisen en verwachtingen worden besproken. 

Stelling III. Een organisatiecultuur wordt gemaakt door de mensen. Leiders hebben er veel invloed op. 

Sommige leiders zijn veeleisend, resultaatgericht en visionair. Anderen zijn menselijk, procesgericht en coachend. Weer anderen zijn iets tussen die twee in of nog anders. Niemand is altijd alles voor iedereen. Dat geldt dus ook voor de bedrijfsculturen die gevormd worden door de mensen die in die cultuur leven en werken. 

Maar niet iedereen past van nature in elke cultuur. Waar de ene medewerker zich als een prairiehond in de woestijn voelt droogt de ander in diezelfde cultuur langzaam uit tot er alleen nog een meelijwekkend restant van hun oorspronkelijke zelf overblijft. In alle lagen van elke organisatie vinden we de teleurgestelde en gefrustreerde medemens met daarnaast een gelukkige en gemotiveerde collega. Zelfde cultuur, andere mensen. 

De mate waarin een cultuur bij de medewerker past hangt dus sterk af van de voorkeuren en overtuigingen van die persoon. De vraag is niet alleen; "Wat kunnen wij, de leiders, vragen van onze mensen?" maar ook; "Als ik, als medewerker, naar mezelf kijk, welke bedrijfscultuur past dan bij mij en wat kan ik aan?". 

Leiders en managers doen er goed aan zich bewust te zijn van het cultuurprofiel van hun bedrijf, divisie of afdeling. Dan kunnen zij mede op basis van dit cultuurprofiel selecteren, trainen en opleiden. Als ze daarbij zelfredzaamheid en assertiviteit van medewerkers bevorderen, dan is de basis gelegd voor een volwassen verhouding zonder schuldgevoel tussen medewerker en bedrijf waarbij het bedrijf bewust vraagt en de medewerker bewust geeft. 

 

Auteur: Jan van der Torre


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.