conlibrio

loading

Wat is de waarde van waarden? Een paradox I


Als je binnen komt bij bedrijf X wordt je er direct mee geconfronteerd. Ook op de website zijn ze prominent geëtaleerd. Bij bedrijf Y trouwens ook. En bij bedrijf Z is het niet anders. Visie, missie en natuurlijk waarden zijn al decennia lang een "hot item".

Ze worden op allerlei manieren gecommuniceerd en geen enkel middel wordt daarbij geschuwd. Er wordt stevig geïnvesteerd om de visie, missie en waarden diep te laten doordringen in de organisatie.

Maar er is iets vreemds aan de hand. Laten we eens een klein testje doen. Je hebt in de vorige zinnen al begrepen welke kant het opgaat. Je staat op scherp. Dus dat gaat helemaal goed komen. Je krijgt vijf minuten de tijd en spieken mag niet.

De vraag is;

Wat zijn de waarden van jouw bedrijf? Schrijf ze even op en voeg, als je tijd over hebt, ook de essentie van de verklarende teksten erbij. Je tijd gaat nu in…

 

En? Grote kans dat jij, net als de meeste anderen in evenzoveel bedrijven - Managers, VP's, SVP's, Presidents, Werkmeesters, Ploegbazen, noem maar op - die wij in de afgelopen jaren dezelfde vraag gesteld hebben, er niet in geslaagd bent deze vraag foutloos en zonder haperen te beantwoorden.

Dat betekent dat er kennelijk veel kosten en moeite verspild zijn. Maar ook dat de waarden van een organisatie voor veel mensen niet meteen het belangrijkste in hun leven zijn. Behalve wanneer het om gedrag van leiders gaat. Dan verwacht iedereen het uiterste. Op straffe van de kreet; "Is dat nou voorbeeldgedrag?"

Dat is waar de wieltjes vaak piepen en kraken. Aan de ene kant zijn er de waarden van het bedrijf, aan de andere kant de harde praktijk van alledag. Lichtjes gekruid met de persoonlijke waarden en verwachtingen van al die mensen die in de organisatie werken. Die allemaal ook hun eigen mening hebben over aanvaardbaar gedrag. Diversiteit weet u nog?

Daar staan we dan. Met uitgebreid gecommuniceerde waarden die maar weinig mensen desgevraagd kunnen oplepelen. Maar waar wel aan gerefereerd wordt als de praktijk niet blijkt te kloppen met de theorie. We zien dan het vertrouwen wegvloeien en het cynisme, dat vreet aan de intrinsieke motivatie van mensen, binnensluipen. Volgende keer meer over deze interessante paradox. Ter leringe ende vermaeck kun je alvast wat websites bezoeken en zien hoe het met de waarden van jouw favoriete bedrijven gesteld is.

 

Auteur: Jan van der Torre


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.