conlibrio

loading

Wat is de waarde van waarden? Een paradox II


Daar stonden we dus. Met de constatering dat onze bedrijfscultuur niet noodzakelijk gevormd of beleefd wordt op het niveau van waarden. Onze persoonlijke waarden worden daarentegen stap voor stap gevormd door de maatschappij waarin we opgroeien en de opvoeding die we al dan niet van onze ouders en familie meekrijgen.

Waarden van een bedrijf zijn op zijn best gevormd in een dialoog en discussie tussen mensen (meestal managers) of gebaseerd op de overtuigingen van degenen die met het bedrijf gestart zijn. Daar is niks mis mee. Maar het is heel moeilijk om bewust volgens deze waarden te leven. Dat lukt de meesten van ons niet.

Is aandacht besteden aan de bedrijfscultuur dan onzin? Nee. Als er iets in de afgelopen decennia duidelijk is geworden dan is het wel het belang van de bedrijfscultuur voor het behalen van resultaat en het binden van mensen. Belangrijke voorwaarden voor een succesvol voortbestaan van een bedrijf. Elke goede leider heeft dan ook een beeld van welke cultuurbouwstenen belangrijk zijn. De vraag is, hoe kunnen die geformuleerd, ontwikkeld en gecommuniceerd worden?

Wat zijn die bouwstenen als het niet de waarden zijn? We gaan voor het beantwoorden van die vraag even uit van de meest simpele definitie van bedrijfscultuur;

"Bedrijfscultuur is de manier waarop wij de dingen doen"

De manier waarop in een bedrijf dingen worden gedaan kun je gemakkelijk zien aan;

  • De bedrijfsprocessen
  • De mate van vakmanschap, kennis en kunde
  • De structuur
  • De manier waarop mensen met elkaar omgaan

Die dingen worden op hun beurt beïnvloed door de overtuigingen waarin wordt geloofd. Die overtuigingen zijn dan weer gevormd door belangrijke maatschappelijke en economische ontwikkelingen waardoor we allemaal beïnvloed zijn. Denk aan de industriële revolutie, de uitvinding van elektriciteit, de emancipatie van de arbeidersklassen, de opkomst van de informatica enzovoort. Die ontwikkelingen hebben geleid tot de volgende basisovertuigingen;

  • In deze wereld moeten we keihard concurreren (Exxon et al.)
  • In deze wereld moeten we 100% efficiënt zijn en onze processen volkomen beheersen (Toyota et al.)
  • In deze wereld moeten we zorgen voor goed opgeleide en zeer gemotiveerde mensen (Alle bedrijven die graag een "Great Place to Work" willen zijn)
  • In deze wereld moeten we voorop lopen op de ontwikkelingen in de markt en de wensen van de klant (Google, Apple et al.)

Welke overtuigingen leven er in jouw bedrijf? Is het één van deze vier of is het een mix? Volgende keer meer over dit onderwerp.

 

Auteur: Jan van der Torre


Reageren

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Wilt u reageren op dit bericht? Dat kan hieronder.